Paardekam Suspension
Pro Carbon
Jopa
DWS Decals
Motorhuis de Doelen 2
VHS Tuning

Advertenties

Hannamax Motorsport
Hydrowear
Ladessa
SKS Process Components
24MX
EK Motors
MX Shop Midden Nederland
Motor2000

Motortest van de GASGAS Enduromodellen 2021 - Grensverleggend

GET ON THE GAS!  Dat is het nieuwe motto van GasGas. GasGas heeft dit jaar in haar eerste seizoen een ijzersterke indruk achtergelaten in het wereldkampioenschap MXGP.

Motortest van de GASGAS Enduromodellen 2021 - Grensverleggend

De Nederlander Glenn Coldenhoff schreef geschiedenis door als eerste rijder op GASGAS MC450F een wedstrijd om het wereldkampioenschap MXGP te winnen. Coldenhoff was in de running voor een top drie plaats in het wereldkampioenschap MXGP totdat hij een vervelende rugblessure opliep en de laatste zes wedstrijden van het kampioenschap moest missen. Naast het sterke optreden van Coldenhoff zagen we ook Ivo Monticelli regelmatig als leider de eerste bocht induiken tijdens de MXGP wedstrijden en dit doe je niet wanneer je motor niet voor elkaar is! Ook Isak Gifting liet in de MX2 klasse al mooie dingen zien waarmee GASGAS bewijst zeer competitieve motoren in huis te hebben.
 
 
Naast de activiteiten van GASGAS in het wereldkampioenschap MXGP willen ze ook in de endurosport en rallysport gaan scoren. Laia Sanz zal voor GASGAS uitkomen in de Dakar Rally en Taddy Blazusiak gaat op jacht naar succes in de enduro’s. Beide atleten bezitten natuurlijk een schat aan ervaring, wat voor GASGAS ideaal is in de doorontwikkeling van de motoren.
 
 
In de GASGAS fabriek werden we uitgenodigd om de presentatie van de nieuwe enduro motoren bij te wonen en te testen. Veel werknemers zijn mee verhuist naar Oostenrijk, waar ook de nieuwe GasGas fabriek is gevestigd. Je ziet al snel dat dit een hechte familie is, jongens en meiden met allemaal een motorsport hart.
 
Voor 2021 heeft GASGAS de focus gelegd bij vier modellen (250 en 300 2-takt voorzien van de TPI, tweetakt-injectie en de 250F en 350F). 
 
De motor heeft een geweldige basis op het gebied van het frame waar het motorblok in zit. Daar omheen is het heel anders en hier hebben de engineers goed over nagedacht. Ze hebben naast het mooie rode plastic een aluminium subframe, link systeem, en soepele remmen van het merk Braktec op de motoren aangebracht. De nieuwe GASGAS modellen maken gebruik van het Braktec hydraulische rem en koppelingsysteem. Braktec is een bekend remsysteem bij de Europese motorfabrikanten en zijn heel bekend in de trialsport.
 
FRAME EN SUBFRAME:
Alle GASGAS Enduro-frames zijn gemaakt met lichtgewicht laser gesneden chroom - molybdeenstaal, dat volledig robot gelast is. Dit zorgt voor nauwkeurigheid en kracht! Speciaal ontworpen flex in alle 2-takt- en 4-takt-frames zorgen voor vertrouwen bij de rijders, hoe zwaar het terrein ook is. Samen met de bewezen geometrie, zorgen de frames voor een speels rijgedrag en de allerbeste stabiliteit. Vervolgens zijn ze afgewerkt met duurzame, rode poedercoating. Het subframe is gemaakt van stevig aluminium, wat lang meegaat in het ruwe enduro terrein.
 
SWINGARM EN LINKSYSTEEM:
De holle, gegoten aluminium achterbruggen die op alle Enduro modellen zijn gemonteerd, bieden uitzonderlijke sterkte bij het laagst mogelijke gewicht.
 
 
BRAKTEC REMMEN:
Dit remsysteem biedt superieure remkracht en geeft rijders controle en vertrouwen. Ze passen de Braktec-remsystemen toe op al Enduro motoren. Met een soepele, gevoelige actie heeft de voorrem een 11 mm zuiger in de hoofdcilinder en 2x25 mm zuigers in de remklauw, samen met een gegolfde voorschijf van 260 mm. De achterrem heeft een 12,7 mm hoofdcilinderzuiger en een 1x25 mm zuigerremklauw en gebruikt een 220 mm remschijf achter. Hiermee beperkt men het gewicht tot een minimum en dit geeft de rijders veel vertrouwen. De Braktec-remmen zorgen voor serieuze remkracht!
 
 
CHASSIS:
De GASGAS Enduro-motoren zijn gebouwd om er goed uit te zien en om tot in de puntjes te presteren op het hoogste niveau. Daarom is het chassis een complete harmonie tussen rijder en motor, wat voor de perfecte ergonomie zorgt. Daarnaast zorgen de contactpunten voor maximale bewegingsvrijheid. Het moderne design en de rode kunststoffen weerspiegelen de levendige, Spaanse persoonlijkheid en de eenvoudige graphics zeggen trots, GASGAS! De motoren zijn ergonomisch vormgegeven en biedt onder alle omstandigheden superieur comfort. Het chassis van de GASGAS motoren is voorzien van een linksysteem. De swingarm heeft een offset van 22mm met triple clamps waarbij het stuur in drie verschillende posities gezet kan worden om voor iedereen de juiste houding te kunnen creëren.  Er zit een 48mm WP XPLOR voorvork in waarbij de compressie aan de linkerkant aangepast kan worden en de rebound aan de rechterkant met een kliksysteem.  De XACT achterschokbreker is ook qua rebound verstelbaar met daarnaast een high en low compressie. 
 
Daarnaast beschikken de GASGAS modellen over een PANKL zes versnellingsbak, Keihin elektronisch management systeem en de benzine injectie (TPI). De elektrische starter is momenteel niet meer weg te denken op de motoren en dat zit uiteraard ook op de nieuwe GASGAS modellen. Verder zijn de motoren o.a. voorzien van Maxxis banden, Akrapovic uitlaatsysteem en D.I.D. kettingen.
 
 
Na de uitgebreide presentatie waren we natuurlijk zeer benieuwd hoe de motoren zouden aanvoelen. Toen de motoren gestart werden, hoorde je het krachtige geluid van de Akrapovic uitlaat waardoor we stonden te popelen om op de motoren te stappen. Het rijden op de motoren was zoals we verwacht hadden, wat een complete motor is die GASGAS. Je voelt je er meteen op thuis en dat geeft vertrouwen. De hydraulische koppeling van Braktec zorgde ervoor dat het gevoel met de koppeling de gehele rit hetzelfde was. Geen stroeve, zware koppeling maar perfect controleerbaar. Ook de voorvork deed zijn werk zeer goed. We hebben geen enkele klik veranderd en hij nam ons zonder problemen mee over de moeilijke, technische gedeeltes. Iedereen weet hoe belangrijk een vertrouwd gevoel is op de motor en de voorvork en achterschokbreker van WP hebben hier duidelijk een belangrijk aandeel in. We vonden de progressiviteit van de achterschokbreker zeer fijn want dit zorgde voor stabiliteit op hoge snelheid en in de technische gedeeltes reageerde hij goed progressief.
 
 
Ook zijn er vele uren gegaan in het doorontwikkelen van het stalen frame en hier zijn ze super in geslaagd. Een stalen frame zorgt bij het enduro rijden voor meer gevoel dan een aluminium frame en dit zorgde voor een zeer positieve indruk. Wel zit er aluminium aan de motor en dit is het subframe. 
 
De eerste indruk van de GASGAS enduromotoren is dat ze voor zeer veel comfort zorgen waarmee jij je grenzen echt kunt verleggen!
 
GET ON THE GAS!
 
Tekst: Peter Huijbregts
 

 


Twin Air
Resa Racing

Reacties

Advertenties

MX Boost
Mellendijk MotorParts
Twenty Racing Suspension
VdLaarRacing
Motorcentrum Eibergen
Peter van de Laar
GT Team
Gebben Motoren