Paardekam Suspension
Pro Carbon
Hogetex
DWS Decals
Motorhuis de Doelen 2
VHS Tuning

Advertenties

JvH Designs
Hydrowear
Ladessa
SKS Process Components
JVL MX Parts
EK Motors
Derks MX Racing
Bull SP
MX Shop Midden Nederland

Motocrossplanet test Yamaha 450F model 2020 en ervaart vele verbeteringen

YAMAHA YZ 450 2020, de derde generatie motors. Nu met de 2e grote update die sneller kwam dan verwacht.

Motocrossplanet test Yamaha 450F model 2020 en ervaart vele verbeteringen

Met de gerealiseerde verbeteringen:

• Verbeterde (efficiëntere) verbranding

• Verbeterd bodemvermogen

• Soepeler karakter

• Sterkere en langere trekkracht

• Meer lineair vermogen

• Soepeler schakelen 2e-3e-4e

• Handig wisselen mapping

 

Verbeterde stuur eigenschappen!

 

Nu 10 jaar geleden begon dat met de (omgekeerde cilinder). Met meer centrale massa en een directe luchtstroom naar de cilinder. Die technologie heeft niet stil gestaan en Yamaha komt in 2020 met een compleet nieuwe kop.

 

De kop is een stuk lichter en de nokkassen 14mm staan dichterbij elkaar en zijn 5 mm lager gemonteerd zijn. Daarnaast staan ze 7 graden rechter en 6 mm korter. Daardoor is de druk van de veren 4.4% minder en de overlap -1% is. Hierdoor ontstaat er een agressieve nokasprofiel.

 

Dit heeft als voordeel dat de lengte met 4 schakels korter is geworden waardoor weer gewicht en een minder wrijving ontstaat.  Ook is er een nieuwe grotere kleppendeksel gemonteerd wat bij draagt in een lager gewicht.

 

 

Lichter aluminium frame voor een scherper rijgedrag

De YZ450F wordt al beschouwd als een van de beste motoren in zijn klasse en voor 2020 is het compacte aluminium frame zorgvuldig afgestemd op de nieuwe, verfijnde motor.

 

Om het gewicht te verminderen en de verbeterde rijeigenschappen van de motorfiets aan te passen, beschikt het nieuwe bilaterale frame over dunnere hoofdliggers, dikkere frame buizen onder en nieuwe motorsteunen. Deze belangrijke veranderingen - samen met het gecentraliseerde ontwerp en de toonaangevende ophanging helpen om een nog scherper rijgedrag te bieden voor kortere rondetijden. Zo zijn de bovenste ophang punten van aluminium naar staal gegaan en de onderste van staal naar stevige aluminium steunen. Wat resulteert in een nog betere flex van het frame.

 

Ook is er een nieuwe kroonplaat gemonteerd waar de stuurblokken 16.5 mm meer naar voren staan en 5 mm lager geplaatst zijn en dit merk je meteen op de motor omdat je meer bewegingsruimte in de bochten hebt en gevoel krijgt dat je een betere houding op de motor hebt. Samen met een nieuwe vooras voor beter stuur eigenschappen.

 

• Nieuwe kroonplaat

• Gereviseerde vorm, voorste en achterste gebied verminderd

• Stevigheid verminderd

• 7% lichter

• Nieuwe vooras

• Diameter binnendiameter verhoogd met 1,4 mm

• Stijfheid daalde met 20%

• 11% lichter

• Schakelaar voor motor mapping op het stuur

• Selecteer 2 toewijzingen mappen tijdens het rijden

• Mappings kunnen worden geüpload met de Power Tuner-app

• Verplaatsing van de LCS-knop van de linker- naar de rechterkant van het stuur

• Compleet nieuwe rem systeem

 

 

Een nieuwe stijvere voorremklauw met een agressief remblokmateriaal in combinatie met een nieuwe 270 mm voorschijf zorgt voor een stuk verbeterde remprestaties, terwijl een nieuwe lichtgewicht achterste remklauw en nieuwe achter schijf het gewicht verminderen en de remprestaties nauwkeuriger zijn. Voor en achter zijn nieuwe rem blokken gemonteerd die nog beter presteren. Hierdoor zijn de wielen niet meer uitwisselbaar met de oudere modellen. Dit is direct voelbaar er is veel betere controle over het afremmen van de motor waardoor je harder naar de bochten toe kunt gaan en toch de controle houd om de bocht netjes in te sturen.

 

Het omschakelen van map 1 naar 2 en omgekeerd is nu een in 1 druk gedaan en kan ook tijdens het rijden. Je ziet de drukknop op lichten met een blauwe kleur en dan weet je dat je in map 2 zit en hierin kun je zelf kiezen wat je hier draadloos in plaatst met de powertuner app op je telefoon. Deze mapping kun je zelf maken of je kiest tussen de standaard geprogrammeerde mapping van Yamaha van soft tot hard.

 

Het Launch Control Systeem (LSC) is nu rechts op het stuur gemonteerd en deze optimaliseert het motorvermogen bij de start en de rijeigenschappen tijdens de eerste paar seconden van het weg rijden bij de start. Door het vermogen efficiënter over te dragen biedt het LSC meer beheersbaarheid en tractie bij het vanuit stilstand optrekken. Hierdoor nemen de indrukwekkende prestaties van de rijder toe en kan een echt voordeel worden verkregen in de cruciale race naar de eerste bocht.

 

 

Peter Huijbregts heeft de YZ 450 2020 getest en merkt meteen de vooruitgang in de nieuwe 2020. ‘’Om te beginnen is het vermogen weer zoveel verbeterd. Er is weer meer vermogen en dit is zo soepel af te stellen. Veel meer tractie en feed back van de motor naar de rijder toe. De bochten stuur je makkelijker in en het aan remmen naar de bocht is zo veel beter geworden dat het een genot is om op de nieuwe motorfiets te rijden. De zit is ook beter en je kunt makkelijker op de motor staan en zittend de bocht in gaan zonder dat je benen in de weg zitten. Ook de standaard vering is zo goed, dat voel je meteen. Er is voor en achter meer demping ingemaakt wat je extra comfort geeft bij landingen en knippen,’’ vertelt Peter.

 

Ook is er een GYTR cilinderkop te verkrijgen met agressieve en hogere nokasprofielen en een hoge compressie zuiger. Dit beïnvloed het vermogen in positieve zin. Van onderuit is er merkbaar meer vermogen zonder dat de motor agressief wordt. Het koppel begint nog lager en daardoor merk je dat je met een lager toerental meer tractie hebt bij het openen van het gas. Zo heb je nog meer comfort bij het gas geven in de korten bochten. Bij meer toeren voel je dat de motor echt super sterk is en super snel versnelt met hoog toeren. Er zit wel een keerzijde aan dit pakket met kosten van zo’n plus mines 3500 euro. Ook zijn er nog robuuste deksels te verkrijgen voor de koppeling en ontstekingsdeksel, wat ook weer lichter in gewicht is.

 

 
Voor meer informatie over de 2020 modellen van Yamaha kunt u kijken op www.yamaha-motor.nl

TMV
Resa Racing

Reacties

Advertenties

MX Boost
Mellendijk MotorParts
Gebben Motoren
VdLaarRacing
GT Team
Peter van de Laar
Motorcentrum Eibergen
Smits Bike Suspension
Motor2000