Paardekam Suspension
Pro Carbon
VHS Tuning
Motorhuis de Doelen 2
Hogetex
DWS Decals

Advertenties

JvH Designs
Hydrowear
Ladessa
SKS Process Components
MX Shop Midden Nederland
EK Motors
Derks MX Racing
Bull SP
JVL MX Parts

De eerste indruk van de Husqvarna 2019 modellen op de indrukwekkende Bakers Factory

Op de Bakers Factory in Florida kreeg Motocrossplanet de mogelijkheden om de vijf vernieuwde Husqvarna 2019 modellen te testen.

De eerste indruk van de Husqvarna 2019 modellen op de indrukwekkende Bakers Factory

De volgende modellen zijn vernieuwd voor 2019: (125, 250 2-takt, 250 4-takt, 350 4-takt en 450 4-takt). We zijn van Husqvarna gewend dat dit groots wordt opgezet, zo ook dit jaar kun je gerust zeggen. De wereldpers op het gebied van motorcross werd namelijk uitgenodigd op het vrij nieuwe, maar nu al legendarische en iconische Bakers Factory van Aldon Baker. Dit is de exclusieve trainingsfaciliteit van het KTM en Husqvarna fabrieksteam in Amerika.

‘S ochtends kwamen we aan op de Factory en werden welkom geheten door Aldon. Nog voordat de bus door de poort van Bakers Factory was, werd ons duidelijk gemaakt dat alles mocht zolang het gras van de heer Baker niet vernield zou worden. Wanneer we arriveerden snapte ik wel waarom.. Zo strak en groen heb ik zelden gezien naast een crossbaan. De faciliteit wordt full-time door twee man personeel bijgehouden, vertelde hij later.

Hij begon de rondleiding in de werkplaats waar de motoren staan. Alles strak en netjes. Deze eerste indruk gaf al een goed beeld hoe Aldon is. Geordend, opgeruimd en uiterst precies. Ook een eigen veringruimte is in de maak. Na de eerste uitleg werden we vervolgens meegenomen naar zijn fitnessruimte. Beneden alles op het gebied van krachttraining en core-stability, boven cardio. Een hele rij helmen van rijders als Dungey en Musquin die onder de vleugels van Baker hebben getraind sierden de muur. Ook een ruimte waar lichamelijke tests uitgevoerd kunnen worden is in de maak, vertelde Aldon. Een man met een sterke visie en een plan, erg inspirerend om hem voor de groep op deze manier te horen praten. Na de rondleiding liepen we richting het circuit waar de nieuwste Husqvarna’s klaar stonden. Onderweg kwamen we eerst nog 3 supercross- en een pro-track tegen. Waarom 3 circuits? Verschillende lay-outs, ondergronden en verschillende afmetingen. Zo vertelde hij dat de west-coast wedstrijden vaak in honkbalstadions worden gehouden en de east-coast in voetbalstadions. De grootte van het veld zou invloed hebben op de lay-out van het circuit. Ook de ondergrond zou een degelijk verschil zijn tussen de west- en oostkust.

De test zou plaats vinden op de vijfde baan: de medium track. Het had er flink geregend. De watergeulen zaten in de jumps op de supercrossbanen. Ons circuit was ondanks het vele water perfect geprepareerd. Mooie bulten tussen de bomen van Florida en een warme stralende zon, zoals je dit normaal alleen in filmpjes ziet. Een wat zanderig circuit met verschillende wave-secties en grote jumps. De oplopen allemaal zonder weinig sporen. De bochten mooie walletjes. Perfect om te rijden en mooi beeldmateriaal verzekerd.

 



Het was er erg warm. Zo’n 30 á 35 graden, een hoge luchtvochtigheid en weinig wind. De maanden juli en augustus zijn er nóg warmer. Kou kennen ze daar niet, ook niet in de wintermaanden. Bij de meeste nationals is het nóg warmer vertelde Aldon me. “Dat is wat Tomac ook zo sterk maakt, hij is geboren en opgegroeid in deze hitte en zijn lichaam is hier op ingesteld. Dat maakt zoveel verschil” vertelt oud-wereldkampioen Tyla Rattray. We raakten aan de praat met hem en vertelde over zijn werkzaamheden op de Factory. Tyla traint de jonge Husqvarna talenten op de faciliteit. Tussen het rijden konden we de fabrieksrijders aan het werk zien die daar gewoon hun trainingen aan het afwerken waren. Een gedreven Aldon die de mannen aanmoedigde. Een teamwork, aangestuurd door de trainer, zo’n drie keer per week in het seizoen. Buiten het seizoen wordt dit opgeschroefd tot 4 keer per week. Al het werk wordt daar gedaan om zo goed mogelijk te kunnen presteren in het weekend. “Vaak ben ik niet mee naar de wedstrijden. We moeten het in de week voorafgaand doen. Tijdens de wedstrijden kan ik toch weinig veranderen” vertelt Aldon ons. “Na wedstrijden weten we waar we aan moeten werken. We kunnen hier alles doen wat we willen. Een halfuur lang 1 bocht oefenen, bijvoorbeeld. Zonder last van anderen en de baan kunnen afsteken waar je wilt. Zoiets gaat vaak op circuits die open is voor publiek niet gemakkelijk. Ook de snelheidsverschillen op deze circuits zijn vaak te gevaarlijk. Het bewijs hebben we helaas van Jason Anderson een aantal weken terug. Jason was aan de west-coast en had geen andere keuze dan daar zijn training af te werken. Hij kwam in aanraking met een hobby-rijder en liep hier verschillende blessures op. Dit risico kunnen we niet nemen” aldus Tyla.

 



‘S avonds hebben we met de Husqy-rijders en Aldon kunnen genieten van een diner op Disney World. Wat een toffe gasten! Jongens met allemaal dezelfde droom, keihard trainen en houden elkaar met beide benen op de grond. Een hele ervaring en super gaaf om mee te maken.

Maar nu mijn eerste indruk van de motoren:

 

FC450:
Ik wist intussen al aardig hoe goed de 450’s rijden (door de KTM test) maar dit bevestigde het nog eens. In mijn ogen de beste en fijnste motor. Exact power wanneer je het nodig hebt. Heel veel kracht maar erg goed doseer baar. Plezier om mee te rijden. En dat ‘ie iets zwaarder is dan de anderen merk je vrijwel niets van op het circuit. Het nieuwe frame zorgt echt voor een verbetering en in combinatie met de standaard geleverde vering geeft dit een goed en vertrouwd gevoel vanaf ronde 1. Doordat de ondergrond wat zanderig en nattig was, voelde de iets fellere map 2 beter. Iets meer power en een fellere gasresponse.

 



FC250:
De beste MX2 op de markt, nóg beter. Het ongekende vermogensgebied die deze 250 biedt is leuk om mee te rijden. Er komt geen einde aan voor je gevoel. Dit in combinatie met de verbeterde handelbaarheid door het nieuwe frame is dit een TOP motor, met hoofdletters. Echter is het wel een groot verschil met de 450. Op een 250 is het harder werken om er hard mee te gaan.

FC 350:
Voor wie een 450 te sterk vindt en een 250 te langzaam van onderuit vindt. De grote broer van de 250 kun je hem wel noemen. Een 250, maar dan heel soepel om mee te rijden en sterk in de lage toeren. Voor wie hoog in de toeren wil rijden, moet wel echt een 250 hebben.

De 350 is natuurlijk ook uitgerust, net als alle anderen, met een nieuw frame. Samen met de standaard al erg goed aanvoelende vering vond ik het een fijne en makkelijke motor om mee te rijden. Echter ging mijn voorkeur meer uit naar de 450 en de 250. De 350 gaf mij het gevoel dat beide motoren gecombineerd het net niet was. Je kunt net niet zo goed op het vermogen rijden zoals de 450 dat als geen ander kan, en niet zo lang doorrijden in de versnelling als de 250 dat kan. Voor een iets minder snelle rijder kan dit juist wel dé oplossing zijn mochten ze de 450 net iets te sterk vinden.

 



Husqvarna TC250:
Sterke motor en brengt dat goed over op het circuit. Voor de 2-takt liefhebber dé motor. Opvallend weinig trilling, veel power en het pure 2-takt geluid. Veel verschil is er niet met zijn voorganger. Toch wisten de ingenieurs in Oostenrijk toch een aantal dingen te verbeteren wat zeker ten goede is gekomen op het gebied van rijdbaarheid, sturen en kracht.

Husqvarna FC 125:
Dé motor voor de actieve en/of jonge rijder. De ongekende pk’s die een 125 standaard al heeft in combinatie met het sturen en het gewicht maakt dit een erg goede motor. Ook als je normaal op een sterkere variant rijdt, kan dit een perfect speeltje zijn om je op te kunnen vermaken.

 

 

Bekijk hieronder een ronde met Lars Griekspoor op de Bakers Factory:

 

 
 
Voor meer informatie over de Husqvarna 2019 modellen kunt u kijken op www.husqvarna-motorcycles.com

Resa Racing
TMV

Reacties

Advertenties

MX Boost
Mellendijk MotorParts
Gebben Motoren
Smits Bike Suspension
Motorcentrum Eibergen
Peter van de Laar
VdLaarRacing
GT Team
Motor2000