Paardekam Suspension
Pro Carbon
Hogetex
VHS Tuning
DWS Decals
Motorhuis de Doelen 2

Advertenties

JvH Designs
Hydrowear
Ladessa
SKS Process Components
Derks MX Racing
JVL MX Parts
Bull SP
MX Shop Midden Nederland
EK Motors

Herlings is terug in de MXGP: strijdbaar en strijdklaar!

Jeffrey Herlings ging riant aan kop in de MXGP, tot hij zijn sleutelbeen brak en een raceweekend moest missen. Dit weekend is hij terug. Tijd om in te checken met de Red Bull KTM-coureur.

Herlings is terug in de MXGP: strijdbaar en strijdklaar!

Wat Herlings in de eerste seizoenshelft van de MXGP deed was meer dan winnen, het was domineren. Met zestien racezeges in totaal won hij acht van de eerste tien WK-ronden. Toen hij zijn sleutelbeen brak in een training, moest de GP in Italië missen en zag hij zijn voorsprong op Red Bull KTM-teamgenoot en titelrivaal Antonio Cairoli van 62 naar 12 punten duikelen. Dit weekend, in Indonesië, is Herlings er weer bij. Strijdbaar en strijdklaar.

 
Jeffrey, hoe gaat het?
“Goed, naar omstandigheden. Niet geblesseerd zijn is altijd beter, hè? Maar het herstel is goed gegaan. Een sleutelbeenbreuk is – ik weet het, het klinkt gek – relatief gunstig. Als je je bovenbeen ofzo breekt, ben je verder van huis. Dit komt relatief veel voor. Het is al de derde keer dat ik mijn rechter sleutelbeen heb gebroken...”
 
Je raakte 13 juni geblesseerd, hoe ben je zo snel hersteld?
“Je kan de tijd niet haasten, maar als je zo gezond mogelijk leeft en eet, fit bent, goed slaapt en je rust pakt, scheelt dat zeker. Nadat ik geopereerd ben, heb ik fysiotherapie gedaan om de schouder 'los' te houden en ik ben blijven trainen op de fiets.”
 
Hoe denk je dat het straks gaat op de motor?
“Daar komen we zaterdag achter! Ik heb weinig last in het dagelijks leven, maar je weet pas écht hoe het gaat en of je pijnvrij bent als je weer op de motor zit. Wat het wel is: dit is een blessure waarvan je redelijk snel herstelt. Er zijn jongens, waaronder ik, die wel eerder weer zijn opgestapt. Het wordt wel even wennen qua gevoel, weer op de motor.”
 
Hoe heb je de race die je moest uitzitten meegemaakt?
“Vanuit thuis. Ik ben de woensdagavond ervoor geopereerd, toen ik geblesseerd raakte. Een weekend in de hete zon in Italië hangen leek me niet verstandig. Ik had er ook niets te doen, dan kun je beter aan je herstel werken!”
 
Voor Cairoli was het een perfect weekend.
“Ja, hij heeft goed gescoord, maximaal. Mijn voorsprong is van 62 naar 12 gegaan. Maar ik sta nog altijd liever 12 punten voor dan 12 achter!”
 
Speelt dat Cairoli zo dichtbij is gekomen mee in je snelle comeback?
“Nee. Je wil sowieso zo snel mogelijk terug zijn. Al had ik driehonderd punten voorgestaan – een bizar voorbeeld, maar toch – dan was ik er nu ook weer bij geweest.”
 
De titelstrijd lijkt een tweestrijd tussen jullie.
“Met de kanttekening dat het seizoen nog lang duurt: daar lijkt het op. Ik heb één weekend gemist en dat heeft impact gehad, maar had ik er twee of drie gemist, dan was ik zoveel punten migeslopen. In die zin heb ik ook geluk gehad dat er een week zonder race tussen zat. En dat ik een flinke buffer had.”
 
Nu naar Indonesië. Daar zijn dit weekend en het weekend erna races. Winnen is niet waarschijnlijk, heb je gezegd. Wanneer verlaat je Indonesië als gelukkig man?
“Je moet altijd afwachten hoe het gaat, maar vooraf: als we dit weekend meedoen tussen plek drie en acht, doen we het goed. En dan mikken we het weekend erna op de top vijf. Alles dat beter is, is mooi meegenomen. Als ik niet te veel achterstand oploop op Cairoli, ben ik happy. En als ik bij wijze van spreken gelijk sta, is dat pure winst.”
 
En daarna?
“Na de races in Indonesië volgt een week pauze. Dan Tsjechië. Niet mijn lievelingsbaan, maar tegen die tijd kunnen we weer op de motor trainen en we zouden daar om het podium moeten kunnen meedoen. Daarna gaan we weer aan zeges denken.”
 
 
 

 


TMV
Resa Racing

Reacties

Advertenties

MX Boost
Mellendijk MotorParts
Gebben Motoren
VdLaarRacing
Smits Bike Suspension
Peter van de Laar
Motorcentrum Eibergen
Motor2000
GT Team