Bruggen Tweewielers
Gebben Motoren
vd Vegt Motors
Pro Carbon
Robbe Motoren
Relexz

Advertenties

24MX
VHM
Motorcentrum Eibergen
HGS Exhaust Systems
S-teel

Pauls Jonass: Marc de Reuver is de persoon die mij afremt want ik ben soms net een soldaat

De Grand Prix in Losail was voor de 20-jarige Pauls Jonass zijn eerste overwinning in zijn derde jaar in het wereldkampioenschap MX2.

Pauls Jonass: Marc de Reuver is de persoon die mij afremt want ik ben soms net een soldaat

We namen even een momentje met de Red Bull KTM Factory-rijder en stelden hem een paar vragen.

 

Pauls, je kwam naar Qatar in een geweldige vorm..

Ja dat klopt, we hebben echt een goede winter gehad. We waren ook echt vroeg weer begonnen. Ik ben in oktober met Marc de Reuver begonnen met rijden en daarnaast ben ik met Willy Linden aan mijn fysiek gaan werken. Aan het fysieke programma hebben we niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar, het verschil lag hem meer in de motortrainingen. Marc was er heel veel en liet mij de goede lijnen zien en gaf me veel tips. Mentaal gezien was dat ook een hele goede periode voor mij en ik hoop dat ik dat nu kan laten zien met goede resultaten.

 

De MX2 is nu “open” sinds 2009. Mensen praten veel over jou, Benoit Paturel en Jeremy Seewer als de grote kanshebbers. Is dat fijn of geeft het vooral druk?

Ik hoor dat al sinds het einde van vorig seizoen maar ik heb er niet veel aan gedacht. Je wil voorkomen dat je te veel last krijgt van druk en daarom kijk ik echt van race tot race en probeer vooral lol te houden. Alles kan makkelijk fout gaan door druk! In Qatar was ik relaxed en genoot van alles wat er gebeurde. Met nog  negentien GP’s voor de boeg is één van de doelstellingen om het jaar heel door te komen.

 

Maar toch is het andere rol voor jou lijkt me? Om één van de favorieten te zijn?

Natuurlijk, want heel veel mensen praten over mij, Benoit en Jeremy maar dan vergeten ze dat er nog genoeg andere rijders zijn die een GP kunnen winnen in deze klasse. Als je kijkt naar de MX2 startlijst dan kun je volgens mij wel tien jongens vinden die een wedstrijd kunnen winnen; zeker weten, en daarom zal het niet makkelijk worden, maar ik heb er zin in.

 

En hoe zit het met het verwachtingsniveau thuis?

Nou, iedereen heeft de grootste praatjes maar het gaat bij mij het ene oor in en het andere oor weer uit! Ik moet gefocust blijven want dat is de enige manier om resultaten te boeken.

 

Hoe voelt het om nu de nummer 1 van het team te zijn?

In dit team is de sfeer altijd goed en je merkt niet echt dat er een eerste of een tweede rijder is. De jongens werken hard voor alle rijders en ze doen er alles aan om de motoren goed te krijgen. Het is niet de situatie zoals vorig jaar, dat Jeffrey een set-up koos en dat wij het ook moesten hebben. Elke rijder binnen dit team kan zijn eigen ding doen. De motor is ook erg goed en we hoefden maar enkele dingen aan te passen. Misschien moeten we bij een volgende motor weer veel ontwikkelen maar de motor van dit jaar was bijna meteen goed.

 

 

Er is een mooi verhaal dat jij vroeger als kind naar de Letse Grand Prix ging en altijd dacht dat je graag voor dit team wilde rijden, vooral omdat er zulke grote namen voor hebben gereden zoals Townley, Rattray, Musquin, Searle, Roczen en Herlings. Het moet lekker zijn om hier nu ook bij staan..  

Ja natuurlijk. Als je alleen al kijkt naar die namen, dat is echt te gek. Nu ben ik de man in de MX2. Het is waar ik tijdens het rijden liever niet aan denk want dan is het puur focus, focus, focus.

 

 

 

Jij hebt de afgelopen achttien maanden een aantal zware valpartijen gehad, sommige keren kwam je er beter vanaf dan de andere. Je moet wel een soort van kick krijgen van de sport..

Ik zou niet zeggen dat ik veel val maar als ik ga is het meestal hard. Iedereen heeft het daar altijd meteen over, dat vind ik wel jammer. Na de val in Loket, waar ik een hersenschudding opliep, heb ik lang de tijd gehad om erover na te denken en om alles voor mezelf op een rij te zetten. Ik ben nu echt wel een andere rijder, ik heb mentaal de knop omgezet.

 

Is dat omdat je eraan gewend bent of benader je de races anders?

Nou ik ben op vakantie gegaan en ben een week alleen op pad geweest. Toen heb ik veel nagedacht. Ik heb teruggekeken naar de dingen die ik heb meegemaakt en ik hoop dat het invloed heeft op de GP’s van dit jaar. Het gevoel dat ik in Qatar had, dat heb ik al lang niet meer gehad in de Grand Prix’s!

 

Gaan de fans een andere #41 zien?

Ik denk niet dat de fans veel verschil zullen zien, die zien dezelfde rijder maar misschien zal ik soms wat minder driest zijn. Niet dat ik de gevechten uit de weg ga, maar misschien dat ik soms wat minder risico’s neem.

 

 

Als ik aan Marc de Reuver denk dan zie ik een grappige kerel, heel snel maar ook vaak ongelukkig met valpartijen. Is het hem gelukt om jou wat te leren door zijn ervaring?

Ja zeer zeker, sommige mensen zeiden tegen mij “Marc is gek” maar hij is degene die mij hielp om minder op het randje te balanceren. Hij liep mij niet te pushen. Hij was juist degene die mij afremde op en naast het circuit en dat is wat ik nodig had want ik ben een soort van soldaat; als je mij iets zegt doe ik dat 100% en soms 110%. Hij heeft mij afgeremd en zodoende hebben we de risico’s die ik nam iets geminderd. Negentien GP’s zijn veel wedstrijden waarin veel kan gebeuren. Ik moet gewoon proberen om overeind te blijven.

 

Wat zijn naast je thuis Grand Prix in Kegums de wedstrijden op de kalender waarvoor jij je nu al in je handen wrijft?

Goede vraag, dat was Qatar! Ik was er rond kerst al klaar voor! Ik denk sowieso het hele begin van het kampioenschap met de eerste drie wedstrijden tot en met Argentinië. Het is een lange reis maar ik hou van de baan, Neuquen, het publiek, de natuur en alles rond om de baan. 


Twin Air
Femon Parts

Reacties

Advertenties

Heli Motors
Deft Family
DWS
van Dijck MX Products
Solva Suspension
Pro MX Racing