BZS Racing Parts
4 Stroke
SJ Racing
HK Suspension
Promax Racing
Van Laar Suspension

Advertenties

TvH Motorsport
BCS Racing
Gremmer Constructie
Vakgarage Akersloot
Eilers MX Racing
Carpus
Ozzo Racing
Motorworkx
MX Stage Alain Roels
HMX Parts

Martien Jimmink ‘ongelooflijk opgelucht’ na eerste etappe

Martien Jimmink is een sterke vent, die heus wel wat gewend is, maar de last die van zijn schouders viel aan de finish van de eerste etappe van de Dakar Rally 2019 was enorm.

Martien Jimmink ‘ongelooflijk opgelucht’ na eerste etappe

“Ik ben zo ongelooflijk opgelucht, je gelooft het niet”, zei Jimmink aan het einde van de 84 kilometer door de duinen bij Pisco.
 
 
De schrik zat er lange tijd goed in bij de 58-jarige Dakar-debutant uit Kolhorn. Onderweg in de duinen was hij ervan overtuigd dat hij vier waypoints had gemist. Eén of twee van die meetpunten missen, levert een tijdstraf op, maar als je er vier mist, loop je het gevaar gediskwalificeerd te worden. Of zo’n waypoint is behaald, wordt aangegeven in de gps die de deelnemers voor op de motor hebben voor de navigatie. (Deze gps-waypoints zijn overigens niet hetzelfde als de wp’s die worden gebruikt in de live-timing van de organisatie; dat zijn punten die door de satelliet worden gemeten.) Is een waypoint gepasseerd, dan wordt dat door de gps geregistreerd en klikt het apparaat door naar het volgende waypoint. Die worden trouwens pas zichtbaar als het punt is gepasseerd. En dat gebeurde dus niet. Toen Jimmink bij een waypoint kwam, kreeg hij de melding dat hij er vier had gemist.
 
“Ik was helemaal in paniek”, vertelt Jimmink. “Ik ben een heel stuk teruggereden tot waar ik het goed had en ben heel precies op het roadbook verder gegaan, maar het was dezelfde route en nog steeds kreeg ik die waypoints niet. Ik heb de organisatie gebeld via de knop op het satellietkastje, maar dat vrouwtje in Parijs sprak geen woord Engels, dus daar had ik niks aan. Met lood in de schoenen ben ik verder gereden, in de overtuiging dat ik eruit lag of toch minimaal een fikse tijdstraf had. Maar aan de finish bleek dat ik alles gewoon had. Ik snap niet hoe dat kon gebeuren.”
 
Later bleek dat de organisatie een aantal waypoints had aangepast, maar was vergeten om dat te verwerken in de gps-apparatuur van de motorrijders. Om die reden werd de start van de auto’s met ruim een uur vertraagd. “Ben ik helemaal voor niks dat eind teruggereden. Zo jammer van die tijd, want het rijden ging super”, zegt Jimmink, die op meer dan een uur achterstand finishte. Mogelijk krijgt hij (een deel) van de verloren tijd nog terug van de organisatie vanwege de fout die werd gemaakt. “Dit was niks zwaarder dan wat ik in Abu Dhabi en Dubai heb meegemaakt. Iedereen had me gewaarschuwd dat het zo moeilijk zou zijn, maar ik vond het alleszins meevallen.”
 
Met het afstrepen van de eerste etappe is voor Jimmink de tweede dag al begonnen. “Ik heb toch wel een lekker gevoel nu”, vertelt hij. “Ik ga me nu in alle rust voorbereiden op morgen: mijn spulletjes in orde maken, het roadbook bekijken, goed eten en op tijd naar bed.”
 
Voor de tweede etappe staat een rit van 553 km op het menu, waarvan er 342 tellen voor het klassement. De auto’s starten dan vóór de motoren, zodat die naar verhouding kunnen uitslapen. De eerste motor gaat pas om 14.34 uur Nederlandse tijd van start.
 
Kijk op Facebook en de website voor foto's, video's en updates

DWS Decals

Reacties

Advertenties

KTM Shop
De Brug Personeel
Kellerman Quadschool
VdLaarRacing
Ready 2 Compete
JH MX Service
CPJ Techniek
Bakens Yamaha
Overveld Parts
Honda
Ovaa Motors