Speedsecure
R Kokx Enduroverhuur
MX 4 All
DWS Decals
Eddy Lemmens Motorsport
Cross Shop

Advertenties

Alfred Gerrits Motoren
Portugal Offroad
Motorcross Aad
ATM Cylinder Technics
Double D Designs
Toine van Dijk

Motortest SWM RS300 R: Veel goedkoper maar net zoveel plezier

Wat verwacht je van een motor die een flinke klap goedkoper (meer dan 3000 euro) is als de rest. Dat was de vraag die ik mij stelde toen mij gevraagd werd om de SWM RS300S te testen.

Motortest SWM RS300 R: Veel goedkoper maar net zoveel plezier

Bij aflevering was de eerste indruk goed want ik zag een strak afgewerkte, sportieve motor staan met componenten van topmerken waaronder Brembo remmen, Michelin banden, Kayaba vering en een brandstofinjectie van Mikuni.
 
 
SWM heeft een schat aan ervaring want vanaf de jaren zeventig hebben ze crossmotoren en enduro machines gebouwd. In 2014 werd het merk SWM (Speedy Working Motorcycles) opnieuw opgericht toen het merk Husqvarna door BMW werd doorverkocht aan KTM. Vanaf dat moment is SMW verder gegaan met de ontwikkeling van de voormalige Husqvarna-modellijn en krijgt hierbij hulp vanuit China. Het bedrijf Shineray, wat een aantal jaren geleden hoofdsponsor was van het Grand Prix Motorcross team onder leiding van Andre Massant met als rijders o.a. Marvin van Daele en Nick Triest, ondersteunt het merk waardoor er budget is voor ontwikkeling.
 
Na een aantal rondjes om de motor gelopen te hebben, werd de motor gestart en reden we richting het bos. Binnen een aantal kilometer voelde de motor vertrouwd, mede omdat de afstand voetsteunen, buddy seat en stuur goed kloppen. Vlak voordat we in het bos aankwamen, draaiden we het gas even flink open en merkten we al snel dat de motor aan topvermogen absoluut niets te klagen heeft. Een snelheid van ruim boven de 100 kilometer per uur werd makkelijk gehaald maar ook met deze snelheden zorgde de SWM voor een fijn comfort. 
 
 
Op de weg was alles perfect en daarom werden we des te nieuwsgieriger hoe de motor het in het bos zou doen. De omstandigheden waren droog en om alles goed te kunnen testen hebben we van alles wat gedaan zoals snelle paden, kortwerk en klimmetjes. Zoals al eerder in ons verslag beschreven, is de topsnelheid van de motor super. Op een gegeven moment denk je van ‘’laat ik het gas nu maar iets terug draaien’’ omdat we wel heel hard over de bospaden vlogen. Voor deze hoge snelheden zou de vering een tikkeltje harder kunnen om de motor in het losse zand nog net iets meer stabiliteit te geven maar voor het korte werk stond de vering echt perfect. Wanneer de snelheid er lekker ingehouden werd in de bochten, merkte je absoluut niet dat de motor toch zo’n 10 kilo zwaarder is dan de rest. Dit merkte je wel wanneer je bij een klimmetje tot stilstand kwam maar zolang je de motor lekker laat lopen is er van het gewichtsverschil niets te merken. In de droge omstandigheden was het vermogen ideaal. Hij kwam er niet te agressief in maar zorgde er wel voor dat hij er was wanneer we iets meer kracht nodig hadden. Iemand die de motor maximaal benut, zou voor een kleiner achtertandwiel kunnen kiezen omdat hij dan in een hogere versnelling door de bochten kan rijden maar dit is heel persoons gebonden.
 
Na een fijne rit, stapten we met een voldaan gevoel van de motor af en konden we concluderen dat SWM toch echt een goede oplossing heeft voor de rijder die wel iets nieuws wil hebben maar niet het meest uitgebreide budget heeft. Wanneer je naar cijfers gaat kijken, is het enige verschil de tien kilo in gewicht maar van de andere kant is de motor dan ook meer dan 3000 euro goedkoper dan de rest. Zoals al eerder beschreven is het zwaardere gewicht tijdens het rijden niet merkbaar en enkel wanneer je ineens tot stilstand komt. Dit is niet alleen bij een SWM zo maar ook bij andere merken voel je pas echt goed hoe zwaar een motor is wanneer je ineens tot stilstand komt en de druk om niet te vallen op je armen of benen komt te staan. Het gewicht is dus absoluut geen punt om te besluiten om de motor niet te kopen.
 
 
De volgende dag melden zich twee offroad-rijders bij ons om ook eens een rondje op de SWM RS300S te gaan rijden want we waren uiteraard benieuwd of onze bevindingen klopten. Het waren twee verschillende rijders: iemand die geïnteresseerd is in motoren maar nooit rijdt en de andere is in de winterperiode bij alle offroad ritten aanwezig. Vaak kun je aan het gezicht wel zien wat ze ervan vinden. Toen ze terugkwamen stapten ze lachend van de motor af en toen wisten wij genoeg. Beiden hadden heerlijk gereden waarbij de ervaren rijder flink wat van de motor had gevraagd in het losse zand terwijl de onervaren rijder had genoten van hardere bospaden en vlakke wegen. Tijdens het nagesprek werd de vraag gesteld van wat kost nu zo’n motor. Toen ik vertelde dat de prijs 7590 euro is, was de verbazing bijna van de gezichten af te lezen. Zo zie je maar dat niet altijd de duurste motoren voor meer rijplezier hoeven te zorgen om een lach op iemands gezicht te krijgen.
 
Conclusie: De SWM RS300S is een kwalitatief goede motor, voor een betaalde prijs waarop je iedereen lekker een dagje kan offroad rijden. Geinteresseerd geraakt, neem dan snel contact op met Femon Parts om meer informatie over deze motor te krijgen: www.femon.nl
 
Contactgegevens
Tel: (+31) (0) 172 533829
 
Adres: Engelandlaan 34
2391 PN Hazerswoude-Dorp
Nederland
 

Ecooter

Reacties

Advertenties

Reiger Suspension
24MX
Honda Overig Nieuws
TVE Sport
VdLaarRacing
Friezenkamp APK
Hartelman Motoren
Hinson
EHR Tuning
WLM Design