Paardekam Suspension
Hogetex
Motorhuis de Doelen 2
JVL MX Parts
VHS Tuning
Crosshelmen 2

Advertenties

JvH Designs
Hydrowear
Ladessa
SKS Process Components
Honda
Derks MX Racing
EK Motors
Max Bikes
MX Shop Midden Nederland
Rekers Design
Bull SP

Vernieuwingen MX-seizoen 2019 bij de MON

Nu het motorcross-seizoen is afgerond, kijken we alweer direct naar seizoen 2019. Daarbij willen we natuurlijk ieder jaar verbeteren, wat betekent dat er voor het nieuwe seizoen een aantal vernieuwingen worden doorgevoerd.

Vernieuwingen MX-seizoen 2019 bij de MON

 

We hebben de afgelopen tijd enkele korte enquêtes gestuurd om informatie van rijders zelf te verzamelen. Hieruit kwamen een aantal duidelijke speerpunten, waar we uiteraard mee aan de slag zijn gegaan. De sportcommissie, jeugdcommissie en het bestuur hebben daarom de volgende besluiten genomen wat betreft jeugdwedstrijden:

  • Verlaging van de prijs van het startbewijs met zo’n 30%!
  • De mogelijkheid voor de club om twee nationale klassen toe te voegen aan het programma op zaterdag.
  • Bijklasse regelingen: Rijders zonder licentie kunnen een dagverzekering afsluiten, geen verplichte PO-dekking meer en de mogelijkheid een verzekering voor een hele klasse af te kopen.
  • De invoering van een 65/85cc-beginnersklasse.

Ook met betrekking tot de nationale wedstrijden zijn een aantal vernieuwingen:

  • De invoering van een 125cc cup.
  • Het terugbrengen van de MX2-klassen naar 3 niveaus, met als hoogste klasse de MX2 nationalen-inters (niet apart geklasseerd).
  • 250cc tweetakt motor ook toegestaan in de MX2 klassen.

Tot slot twee overige punten:

  • Enkel het voornummerbord moet verplicht de juiste klasse-kleur hebben.
  • Telecommunicatie met de rijder is verboden.

Toelichting op deze punten is hieronder te vinden! (Of in deze PDF)

Vraag vandaag nog je licentie aan!

Nu alle klassen bekend zijn die we achter het starthek zullen zetten, kun je je licentie voor 2019 aanvragen. Dit doe je gemakkelijk via ‘Mijn MON’.

Zoals gewoonlijk hebben we de ‘vroege vogel-korting’. Wanneer je je startbewijs vóór 1 december aanvraagt, krijg je € 10,- korting! Dat is altijd mooi meegenomen toch?
Daarnaast weet je zeker dat jouw startnummer van jou blijft als je voor 1 december aanvraagt (wanneer je in dezelfde klasse gaat rijden). Na 1 december worden alle overige nummers vrijgegeven, wat betekent dat iedereen een nummer kan kiezen als het tot die tijd nog niet bezet is. Klassen die samen zullen rijden, hebben te maken met een uitzondering! Indien daarbij twee personen evenveel recht hebben op een nummer geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt!

 

Toelichting vernieuwingen

Jeugdwedstrijden

1. Verlaging van prijs van het startbewijs!

  • De volgende tarieven zullen gehanteerd worden voor 2019:
    50cc t/m 125cc en Quads € 125,-
    Zijspan € 87,50 p.p.
    50cc t/m 125cc en Quads, vanaf 01-07 € 60,-
  • De kortingsregeling van € 100 voor het eerste startbewijs zal hierdoor vervallen. De regeling voor deelname met een trainingsbewijs aan 3 wedstrijden blijft wel in stand.

2. Nationale (zondag)klasse toevoegen op zaterdag

  • Iedere club die een jeugdwedstrijd organiseert mag aangeven of zij op deze dag ook zondagklassen willen toevoegen aan het programma.
  • De jeugdcommissie en sportcommissie zullen bepalen welke klassen toegevoegd zal worden, waarbij alle klassen mogelijk zijn (dus ook inters, zijspan en quads). Dit om ervoor te zorgen dat alle klassen aan bod komen.
  • Per klasse mag dit maximaal 2 keer per jaar, dus een nationale rijder heeft maximaal 2 keer een wedstrijd op zaterdag.
  • Deze wedstrijd van de nationale klasse zal meetellen voor het kampioenschap

3. Bijklassen regeling

  • Rijders zonder MON licentie kunnen deelnemen op een persoonlijke dagverzekering. Het tarief voor deze af te sluiten verzekering blijft €15 voor een WA-dekking. Dit geldt enkel voor de bijklassen bij een jeugdwedstrijd.
  • Geen verplichte PO-dekking meer voor alle klassen op een jeugdwedstrijd.
  • De verzekering voor een gehele klasse kan voor € 200 afgekocht worden. Het maximum aantal rijders dat op deze verzekering mag deelnemen is 52. Hierboven moet een 2e keer het bedrag van € 200 betaald worden. Het is niet mogelijk om de verzekering voor 2 klassen tegelijk te gebruiken.

4. 65cc/85cc-beginnersklasse

  • De snelheid bij de jeugdklassen wordt door veel rijders als te snel ervaren. Hierdoor is de instap moeilijk en dit werpt een drempel op. Daarom wordt er een extra klasse 65cc/85cc gecreëerd.
  • Deze klasse zal alleen voor dagprijzen rijden, er is geen kampioenschap. Rijders worden eerst in de beginnersklasse geplaatst en in overleg met de jeugdcommissie gepromoveerd naar de normale wedstrijdklasse.
  • Om deze klasse te beschermen worden ze niet samengevoegd met de 65cc of de 85cc. Mocht er weinig deelname zijn, dan zullen 65cc en 85cc bij elkaar worden gevoegd, maar de beginnersklasse blijft apart rijden.
  • Het bekerschema zal nog uitgewerkt worden.

 

Nationale wedstrijden

1. 125cc cup

  • Om te voorkomen dat 125cc rijders een oneerlijke strijd moeten voeren in de MX2 klasse met de toevoeging van de 250cc tweetakten, richten we een aparte 125cc klasse in. Deze is open voor alle 125cc rijders vanaf de leeftijd van 15 jaar.
  • Een minimum van 30 startbewijzen moet zijn gehaald op 10 januari om de klasse zelfstandig te laten starten. Anders rijden deze samen met de nationalen-inters.
  • Rijders kunnen deze klasse zowel als eerste als tweede startbewijs kiezen.
  • Nummerborden zijn gelijk aan de nationalen (witte achtergrond + zwarte nummers).

2. MX2 Inters / MX2 Nationalen

  • We brengen het aantal niveaus in de MX2 terug naar drie, bij de Open klassen blijft dit vier niveaus. De nieuwe indeling wordt als volgt:
    MX2 Junioren MX Open Junioren
    MX2 Senioren MX Open Senioren
    MX2 Nationalen-Inters MX Open Nationalen
      MX Open Inters
  • De MX2 Inters zullen dus niet meer gecombineerd rijden met de MX Open Inters, maar met de MX2 nationalen.
  • Er wordt in 2019 aan deze klasse nog geen prijzengeld uitgekeerd. Er zal dit seizoen gekeken wordt naar de opkomst in de klasse, afhankelijk daarvan zal het prijzengeld opnieuw op de agenda gezet worden voor seizoen 2020.

3. 250cc tweetakt ook toegestaan bij MX2-klassen 

  • In het nieuwe seizoen mag je met een 250cc tweetakt motor zowel van start in de Open klasse als in de MX2 klasse.
  • Je hebt uiteraard voor elke klasse wel een apart startbewijs nodig. Wil je dus zowel Open als MX2 rijden met je 250cc tweetakt, dan dien je twee startbewijzen aan te vragen.

Overige punten

  • Kleur nummerborden: Er wordt besloten dat enkel het voornummerbord de juiste kleur van de klasse moet hebben. Zijkanten moeten voorzien zijn van je nummer, maar de kleur hiervan is niet meer verplicht.
  • Telecommunicatie met de rijder wordt verboden. Rijders mogen geen oortje of iets dergelijks in hebben en communiceren met ouders/helpers/monteurs.

Twin Air
Resa Racing

Reacties

Advertenties

MX Boost
Mellendijk MotorParts
Gebben Motoren
Smits Bike Suspension
Motor2000
Peter van de Laar
Satink Motors
MXN Motorcross Parts
GT Team
Motorcentrum Eibergen
VdLaarRacing