Paardekam Suspension
VHS Tuning
Crosshelmen 2
Hogetex
JVL MX Parts
Motorhuis de Doelen 2

Advertenties

JvH Designs
Hydrowear
Ladessa
SKS Process Components
Rekers Design
Honda
Bull SP
Derks MX Racing
EK Motors
MX Shop Midden Nederland
Max Bikes

Testreport: Kom alles te weten over de nieuwe Beta enduromodellen 2019

De Beta 2019 modellen werden dit jaar getest in het prachtige Il Ciocco, waar ook de Hell’s Gate enduro heeft plaatsgevonden.

Testreport: Kom alles te weten over de nieuwe Beta enduromodellen 2019

In totaal 8 verschillende enduro motoren stonden er klaar om getest te worden. Met de nieuwe RR200 tweetakt biedt Beta nu een gamma van 8 verschillende modellen aan. Met deze breedste modellenlijn in de markt, moet er wel een geschikte Beta enduro motor tussen zitten voor elke off-road enthousiast.

 

Beta is een familiebedrijf met in totaal 155 werknemers, gevestigd in Rignano Sull’Arno, nabij de stad Florence. In 2017 produceerde Beta 19.649 motoren, waarvan 10.468 enduro motoren. Deze enduro motoren worden weer onderverdeeld in tweetakten en viertakten. Zo is 33% van de enduro motoren die verkocht worden viertakt en 67% tweetakt. De meest verkochte tweetakt is de Beta RR300 en de meest verkochte viertakt is de Beta RR350.

 

 

Beta is er voor ieder niveau:

Het doel van Beta is om zich te positioneren in de enduromarkt aan de hand van de volgende drie kenmerken:

  1. Karakter: een vriendelijke motorfiets, met voldoende vermogen, geschikt voor iedereen die plezier wil beleven op een enduro motorfiets van hobbyrijder tot professional.
  2. Technologie: het maken van de meest complete enduromotor, voorzien van handige snufjes. Denk hierbij aan het gescheiden, elektronisch gestuurde smeersysteem voor tweetakten, dat Beta als eerste introduceerde op enduro motorfietsen.
  3. Prijs: een betaalbare motorfiets, met een optimale service.

 

Dat deze formule werkt, blijkt wel uit de behaalde resultaten in de afgelopen jaren. In 2016 werden ze voor het eerst Wereldkampioen E3 met Steve Holcombe. Een jaar later werd Steve Holcombe Wereldkampioen EnduroGP, maar nog veel belangrijker voor het merk Beta, ze wonnen ook de constructeurstitel in 2017. Ook in dit seizoen zijn de Beta rijders in meerdere klassen in het WK degene die de toon zetten.

 

 

Beta 2019

Voor 2019 heeft Beta zich erg gefocust op het verder vervolmaken van de bestaande modellen. Aanpassingen zijn vooral te vinden in het rijwielgedeelte. Zo is de demping van de stijvere voorvork, zowel in- als uitgaand verstelbaar vanaf de bovenzijde. Ook de veervoorspanning van de vork is aan de bovenzijde met de hand te verstellen. De diameter van de achterschokbreker is aangepast voor een constantere demping onder alle omstandigheden en een aanzienlijk gewichtsbesparing. Optisch zien de nieuwe Beta 2019 modellen er door de stickerset weer wat agressiever en flitsender uit dan het 2018 model. De voorvorkkappen zijn gewijzigd terwijl de andere plastic delen gelijk zijn gebleven.

 

 

De viertakt line-up:

Aan de Beta viertakt lijn is er qua modellen niets gewijzigd. Er zijn nog altijd 4 modellen, respectievelijk de RR350, RR390, RR430 en de RR480. Motorisch zijn er geen noemenswaardige wijzigingen ten opzichte van 2018. Een progressief oplopende gashendel zorgt voor een iets directer gevoel, terwijl de aangepaste mapping voor een 10% lager brandstofverbruik zorgt. De viertakten van 2018 voelden al heel goed aan. Krachtig, maar toch heel makkelijk te rijden. Ook nu heeft de Beta een goede gasrespons, wat met enduro rijden belangrijk is. De motor doet direct wat je van hem vraagt, zonder je te verrassen. De voorvork vind ik een hele verbetering, vooral met het insturen van een bocht. De balans blijft beter, waardoor ik een vertrouwd gevoel krijg tijdens het remmen naar de bocht. De schokbreker zorgt voor enorm veel tractie bergopwaarts met stenen en keien. De positie op de motor vind ik heel prettig en je kunt je makkelijk bewegen.

 

 

De tweetakt line-up

Ook de tweetakten hebben vanaf 2019 modeljaar 4 verschillende modellen. Naast de bekende RR125, RR250 en RR300 heeft Beta een nieuwe tweetakt toegevoegd, namelijk de RR200. De RR125 ervaar ik als een vinnige motorfiets om lekker mee te smijten. Tractie van onderuit op de helling vanuit stilstand, power van midden naar top op de rechte stukken. De RR250 en de RR300 zijn op de vering na hetzelfde als 2018. Wil je een tweetakt die wendbaarder is met insturen dan kies je de RR250. Wil je iets meer koppel van onderuit dan kies je de RR300. Voor de RR300 is er ook een andere power-valve veer leverbaar voor diegene die de motor lekker sterk willen hebben van onderuit. Voor de omstandigheden zoals in Il Ciocco, vind ik het een beetje te veel van het goede en geef ik de voorkeur aan de standaard veer. Echter op een crossbaan of in het diepe zand denk ik dat de optionele veer voor sommige rijders een goed alternatief is. Bij alle tweetakten is de vering aangepast, zoals ook bij de viertakten. Ook bij de tweetakten voelt de vering stabiel aan bij het aanremmen van de bochten.

 

 

De Beta RR200

Nieuw in de Beta familie is de RR200. Het onderblok is gebaseerd op de RR125, maar krukas, cilinder en zuiger zijn anders. De RR200 heeft in tegenstelling tot de RR125 wel standaard een elektrische starter. De motor is qua handeling identiek als de RR125. Lekker licht en je kunt er zeer makkelijk mee draaien. Het grote verschil met de RR125 is het brede koppelbereik. Je blijft niet continu aan het schakelen, waardoor de RR200 een hele makkelijke motorfiets is om mee te rijden. Dit in combinatie met het gewicht en de verbeterde vering is het een echte Play Bike!

 

Voor meer informatie over de Beta 2019 modellen kunt u kijken op http://www.betamotor.com/nl

 

Testverslag van Barry Forschelen

 


Resa Racing
Twin Air

Reacties

Advertenties

MX Boost
Mellendijk MotorParts
Gebben Motoren
Smits Bike Suspension
Motorcentrum Eibergen
GT Team
Satink Motors
VdLaarRacing
Peter van de Laar
MXN Motorcross Parts
Motor2000