Paardekam Suspension
Motorhuis de Doelen 2
Hogetex
VHS Tuning
BT Motorsport
JVL MX Parts

Advertenties

JvH Designs
Hydrowear
Ladessa
SKS Process Components
Rekers Design
Bull SP
Derks MX Racing
EK Motors
MX Shop Midden Nederland
Honda
Max Bikes

Lovin’Markelo

Het begint een traditie te worden. Markelo geldt voor mij als een van de mooiste Nederlandse banen.

Lovin’Markelo

Prachtige maar zware stukken in het bos, afgewisseld door een geweldig goed overzichtelijk deel op het open stuk bij de start. Alles lijkt perfect geregeld. De parkeerplaatsen en het paddock liggen zo’n beetje tegen de baan aan, wat voor mij als ‘antiloper’ heel goed uitkomt. We melden ons bij de toren waar de hesjes uitgereikt worden. Mijn zoon More mag zichzelf vandaag bewijzen en lijkt zelf een beetje nerveus. Voor mij heeft hij al wel wat sporen verdiend, maar ik vind alles wat m’n kinderen ondernemen geweldig. Absoluut welbewust niet objectief dus. Trots loopt hij meteen het parc fermé in, waar al wat rijders verzameld zijn. Als ik hem nakijk bedenk ik dat hij nog niet zo heel lang geleden achter mij aanliep en foto’s maakte waar ik bleef staan. Tijden veranderen snel. Mijn dochter pakt mijn hand en kijkt me aan. ‘Komt Jeffrey al pap?’. Ze moet nog even wachten, maar het is geweldig om te zien dat ze het op een bepaalde manier toch allemaal wel spannend vindt. ‘Ik ga om Jeffrey zijn shirt vragen papa, als hij klaar is. Kunnen we dan op tijd bij zijn bus gaan staan alsjeblieft?’. We zullen er staan, maar ik ben bang dat er meer kinderen en wellicht ouderen hetzelfde plan hebben. Het is al vroeg erg druk op de dijk naast het startveld. De GP waardige pitstraat is vet en geeft het geheel nog meer glans. Het valt me op dat er veel ‘dagjesmensen’ zijn. Volwassenen en veel kinderen, die misschien niet eens veel om de cross zelf geven, maar het zien als een leuk dagje uit. Als we de baan helemaal rond zijn geweest besluiten we ondanks de spectaculaire bosssecties toch op de ‘open plek’ te blijven om zoveel mogelijk meters te kunnen volgen. 
 
 
Het ging hard vandaag bij de ‘kleintjes’
In de 85 cc klasse zijn de verschillen in de top klein. Toppers in de dop als, Kay Karssemakers, Kay de Wolf, Liam Everts en Scott Smulders steken toch wel een behoorlijk stuk boven de rest van de groep uit. Het is een spannende strijd die Kay Karssemakers twee maal in zijn voordeel weet te beslissen. Kay is gelukkig. In 2016 liep het allemaal wat minder en daar wil hij niet te veel meer aan denken. ‘Ik ben goed gestart dit seizoen en moet dit zien vol te houden.’ Het zal best heftig worden omdat de top nagenoeg even snel is. Kay weet donders goed dat hij constant zal moeten zijn en er vooral op zal moeten blijven zitten. Het ging hard vandaag bij de ‘kleintjes’, die uiteindelijk nog maar met 8 man in dezelfde ronde zaten. Op de vraag of dit zijn laatste jaar 85 is antwoordt hij redelijk duidelijk. ‘Ik denk dat we wel een beetje op de top van ons kunnen zitten qua snelheid.’ Hoeveel harder kan het nog op een 85 denk ik dan. Kay ziet dit jaar toch wel als zijn laatste in deze klasse. ‘Ik heb het ook wel een beetje gezien nu en zou graag door willen groeien. De rek is er wel een beetje uit nu denk ik, vooral als ik zie dat ik een trainingsrondje heb gereden die gelijk lag aan die van de 125 toppers. Ondanks zijn leeftijd is hij met zijn 13 jaar al behoorlijk ontwikkeld. Ook weet hij goed wat hij graag zou willen. ‘Natuurlijk, crossen als beroep’, lacht hij breed. Maar mijn ouders vinden mijn school erg belangrijk. en dat besef ik ook wel. De absolute top, zoals bijvoorbeeld Jeffrey, is maar voor weinigen weggelegd natuurlijk, maar toch droom ik daar wel van. 
 
 
Het ging hard vandaag bij de ‘kleintjes’
Bij de 125 is het met de top wel beetje hetzelfde gesteld. Kemphanen als Raivo Dankers, Raf Meuwissen zetten al een paar wedstrijden de toon. Toch waren de bloemen vandaag voor de talentvolle René Hofer. Raivo kon zijn geweldige eerste manche niet evenaren in de tweede. Al in de derde ronde begaf zijn motor het en moest hij hem verslagen aan de kant van het startveld parkeren. Ook voor Raf waren het wisselende uitslagen. Door een steen tussen zijn ketting ging hij in de eerste manche hard onderuit. Zijn zwaar bevochten derde plek in manche twee bracht hem uiteindelijk ook geen podiumplaats en werd totaal 6e. Raf is al een echte kerel aan het worden. Met het postuur van een portier vraag ik me serieus af hoelang hij nog in de 125 zal kunnen blijven. Anja, Raivo’s moeder staat ontspannen naast me. Niet te dicht bij haar man Joep. Het ging hard vandaag bij de ‘kleintjes’, lacht ze. Op afstand slaat ze trots haar zoon gade. Raivo is gegroeid, vind ik. Anja beaamt dat. Niet alleen in zijn rijden. Fysiek is er ook wel een en ander gebeurd afgelopen winter. ‘Hij heeft ineens spierballen’, lacht ze. Papendal heeft hem goed gedaan, dat blijkt. 
 
Snelstarter Davy Pootjes heeft laten zien dat er nog steeds terdege rekening met hem gehouden dient te worden. Davy is in blessurevrije toestand nog steeds rijp voor het podium en dat was te zien vandaag. Ondanks de hevige strijd met een verrassend sterk rijdende Jed Beaton was het Thomas Kjer Olsen die met de grootste beker naar huis ging. Freek van der Vlist kon na zijn ijzersterke seizoens opening in de ONK’s van Gemert en Boekel geen vuist maken door een onwillende Honda. Met een rood hoofd verliet hij aangeslagen het terrein. 
 
 
‘Hij is echt knap he pap?’
Als ik met mijn dochter naar de spoortjes trappende 500 cc giganten sta te kijken word ik op mijn schouder getikt. Een altijd vriendelijke Gautier Paulin vraagt me netjes of hij er even tussen mag komen staan. Natuurlijk zeg ik geen nee, en mooi is dat hij weer opschuift omdat hij bang is dat ik het niet goed meer kan zien. Een voorbeeld in veel. Bij toeval is Gautier een van mijn dochters idolen, maar vervelend is dat ze net een warme chocomel is gaan halen. Ineens komt ze aanlopen en ziet wie er naast me staat. Alsof het een verschijning betreft kijkt ze me met grote ogen aan. ‘Pap!! Da’s Paulin!’. Uiteraard wil ze met hem op de foto. Als ik hem aantik reageert hij eerst nors, tot hij Sterre ziet. Graag gaat hij op de foto. ‘Hij is echt knap he pap?’. Als Gautier wat later wegloopt met zijn vriendin aan zijn arm loopt ze er heen en draait ineens om. Ze maakt met een bijpassende duim een selfie met Paulin op de achtergrond. De bekende kinderhand. Mevrouw Paulin komt terug en staat op het scherm te kijken. Gautier start snel en gaat als 3e het bos in. Ze kijkt me toevallig aan en ik zeg ‘three aint bad’. ‘That’s just the beginning’, lacht ze vriendelijk. Gautier doet het goed, maar moet toch genoegen nemen in de subtop. Er staat namelijk geen maat op Jeffrey. Hij speelt met de baan, zijn motor en de tegenstand. Hij bepaalt en dat is bijna eng. Net als Romain Febvre denkt de aansluiting te hebben gemaakt en misschien een poging zou kunnen doen de leiding over te nemen, draait Jeffrey zijn gas nog wat verder open. In nog geen ronde tijd trekt hij een gat zo groot als het startveld en gaat los. Ik zeg los, maar heb eerlijk gezegd geen idee wanneer hij echt los gaat. De laatste twee ronden van de eerste GP wellicht. Natuurlijk, het is geen GP vandaag, maar zijn bedoelingen zijn duidelijk. In het bos let ik op zijn lichaam dat amper beweegt over de grote en diepe gaten. Er zijn er maar weinig die de techniek beheersen de motor het werk te laten doen. Een eenling, enig in zijn soort. Op gepaste afstand worden de rest van de punten verdeeld in een prachtig gevecht. Paulin, Anstie, Febvre en Simpson geven een show die Markelo verdient. Lars va Berkel is zichtbaar in zijn element en eindigt op een zwaar verdiende 11e plaats. Na zijn strakke ONK’s een mooie begin van een gloednieuw seizoen. Het is bijna raar Kevin Strijbos op een KTM te zien na al die jaren in het geel, maar het oogt solide. Ik kan zijn gezicht niet zien, maar het lijkt of hij met meer plezier zijn rondjes maakt. De druk zal zeker wat lager liggen, wat naadloos aansluit op zijn gevoelige karakter. De zit is goed. Het past mooi en ik ben er zeker van dat hij ons nog gaat verrassen dit jaar. 
 
 
‘Een God bijna’
Als we net voor het vallen van de geblokte vlag naar Jeffrey’s bus lopen staat er al redelijk wat ‘fanvolk’ om de afzetting. Mijn dochter kan nog net aan de draad plaatsnemen, wachtend op de grote Jeffrey. ‘Ik ben wel zenuwachtig, maar ik ga echt vragen of ik zijn shirt mag hoor pap’. Ik vind haar vooral stoer. Het wachten duurt lang, vooral voor kinderen. Om haar heen staan meer kinderen klaar met miniatuur ktm’s. stiften in de hand. Nummer 84 prijkt er op. Hun idool, een God bijna. Hand in hand met hun vaders. Ook zij zijn zenuwachtig. Dan horen we een motor. Iedereen kijkt om. Jeffrey komt aanrijden zonder helm, maar rijdt door. Ook zijn monteur lijkt het niet helemaal te begrijpen. Met een soort van verbijstering staat de hele horde elkaar aan te kijken. De massa wordt langzaam kleiner tot mijn dochter bijna alleen nog aan de draad staat. ‘Hij komt niet lieverd, sorry’. Ik troost haar wat me meestal wel lukt, maar ze blijft nog wel even triest. Ik hou haar onder mijn arm en hoop dat dit het ergste is wat ze ooit mee zal maken. Ik weet beter. 
 
 
Helaas, het is klaar. Als we terug naar de toren lopen om More’s hesje terug te brengen zijn de mannen van de club al volop aan het afbreken. Daar sta je dan vaak weer niet bij stil. Het starthek ligt wel al voor de helft op de platte kar, maar ik vermoed dat de grote groep vrijwilligers niet voor het donker thuis is. Teruglopend naar de bus besef ik dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Vandaar ook dat ik mijn laatste zin wil wijden aan de organisatie en de vrijwilligers: Markelo, bedankt voor weer een prachtige, spannende maar vooral veilige dag met voor mij en vele anderen de mooiste sport die er bestaat. 
 
Klik hier voor een uitgebreide fotogallery van de wedstrijd in Markelo door More Heijt.
 
Bekijk hieronder een videoverslag van de wedstrijd
 
 
 
Tekst door Olav Heijt

Resa Racing
Twin Air

Reacties

Advertenties

MX Boost
Mellendijk MotorParts
Gebben Motoren
MXN Motorcross Parts
VdLaarRacing
Smits Bike Suspension
GT Team
Satink Motors
Peter van de Laar
Motorcentrum Eibergen
Motor2000